Цього тижня у профільних комітетах Верховної Ради України розглядаються проект Державного бюджету на 2021 рік. Наразі підготовлений Кабміном основний економічний документ країни практично нікого ані з народних депутатів, ані економістів не задовольняє, а тому очевидно, що Держбюджет суттєво підкоригуюють. А помилок дійсно є багато…

Аналізуючи бюджет країни на наступний рік крізь призму соціальної політики, виникають логічні питання до Міністерства фінансів України. Зокрема, щодо кількості надходжень до зведеного бюджету та до бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування внаслідок легалізації неформальної зайнятості громадян, недопущення укриття податків і зборів у тіньовому секторі економіки та офшорних зонах, а також усунення корупційних діянь. Ніби й риторичне питання, але таке важливе для наповнення й так дефіцитної казни…

Не передбачено у бюджеті на наступний рік фінансування для відновлення норм у Законах України, які були виключені або змінені з порушенням статті 22 Конституції України, особливо це стосується пенсійних виплат, допомоги при народженні дитини, різних видів державної допомоги, особливо для дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, осіб з інвалідністю, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, військовослужбовців та членів їх сімей і інших громадян України.

Важливо у соціальному аспекті здійснити заходи щодо наближення у 2021 році розміру прожиткового мінімуму до його реальної величини з відповідним корегуванням розміру прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення. Якщо наближення буде зроблено на рівні до гривні, то формально пункт вважатиметься виконаним, але такі дії є кроками людям на сміх, а не справжніми соціальними ініціативами. Тому логічно встановити у 2021 році прожитковий мінімум на одну особу з розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2021 року – 4561 гривень, з 1 квітня – 4610 гривень, з 1 липня – 4638 гривень, з 1 жовтня – 4768 гривень. Таким чином ці розміри відповідатимуть очікуваним фактичним розмірам, які були озвучені напередодні на парламентських слуханнях.

Загалом же Кабінету Міністрів України при доопрацюванні проекту державного бюджету на 2021 рік варто передбачити за окремими кодами доходів додаткові надходження податків і зборів від легалізації економіки, деофшоризації, легалізації неформальної зайнятості. Відтак ці кошти потрібно спрямовувати на підвищення рівня соціального захисту найбідніших громадян України. Бо саме такі «відмовки» ми чуємо від Кабміну, коли пропонуємо збільшувати соціальні виплати українцям.

Важливо у бюджеті на наступний рік передбачити окрему субвенцію місцевим бюджетам «Створення робочих місць у сільській місцевості». Ще на початку цього року під час презентації Стратегії розвитку сільських територій через інвестиції Міністр розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України заявив, що у найближчі п’ять років планується створення 200 тисяч нових робочих місць у селах, відкриття для жителів села більше можливостей для розвитку, проте далі обіцянок так і не дійшли. Це потрібно виправити вже на державному рівні, вписавши фінансування таких ініціатив у Державний бюджет 2021 року.

Якщо коротко резюмувати, то очевидним є те, що наразі соціальна складова бюджету виглядає дуже слабкою а в умовах надзвичайно важкого 2020 року залишати її такою не можна. Адже дуже хочеться, аби наступний рік не став для українців періодом чергових потрясінь і виживання, а був часом виходу з кризи і покращення рівня добробуту.

Цензорнет